ING Bank wil in Nederland zijn bestand over betalingen van klanten aan bedrijven ter beschikking stellen, zodat bedrijven gericht kunnen adverteren via ING.

ING heeft zo’n 4,2 miljoen bankklanten in Nederland en die leveren met hun betalingen een schat aan informatie op. De bank wil informatie over betalingsgedrag doorspelen aan bedrijven, zodat die gerichter advertenties kunnen aanbieden. Dat zegt directeur particulieren Hans Hagenaars van ING maandag tegenover Het Financieele Dagblad.

De bank laat in eerste instantie in het midden of ze zelf geld gaat verdienen aan het beschikbaar stellen van klantgegevens.

Betaalgedrag klanten

“We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen”, geeft directeur Hagenaars aan tegenover de krant. Die informatie is waardevol voor adverteerders. “Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen”, aldus Hagenaars.

ING begeeft zich met zijn plannen op een markt die gedomineerd wordt door zoekmachinegigant Google en wil met deze stap zijn dominante positie op de markt voor betalingsverkeer verdedigen, aldus het FD.

Directeur Hagenaars verwacht dat er discussie zal ontstaan over privacykwesties. "Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we."

Om die reden is ING nog niet zeker of het beschikbaar stellen van klantdata aan bedrijven een nieuwe winstmachine oplevert. Hagenaars: "Als het extra fees gaat opleveren zullen we dat niet nalaten. Maar als het nodig is voor acceptatie in de samenleving kan het ook zijn dat we er geen stuiver aan gaan verdienen."

Klanten moeten toestemming geven

In een verdere toelichting op de plannen geeft een woordvoerder van ING tegenover NU.nl aan: "Wij stellen de klantgegevens niet beschikbaar aan derden. We maken eigen analyses en zullen klanten ook zelf aanbiedingen van derden doen. Daarnaast moeten klanten expliciet aangeven dat ze mee willen doen. Het is een opt-in programma."

Lees ook:

Nationale Nederlanden stapt ook in kredietverlening

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl